Rahsia Manjakani (Syhh… untuk Wanita Sahaja)

March 3, 2009 at 2:56 pm 14 comments

Jom baca artikel ni wahai kaum hawa..
ak dah boldkn ape yang penting..
ehehe..

KENANGAN BERTUGAS di sebuah majalah wanita dengan rakan kerja semuanya wanita, memang menyeronokkan. Macam-macam cerita yang kami kongsi bersama. Kalau sudah semua warganya perempuan, percayalah, ada ketika kami berkongsi cerita yang di luar jangkaan orang lain. Malah kalau ada tips kecantikan, rahsia hubungan intim, kalau yang munasabah, kami jugalah yang cuba praktikkan dahulu sebelum dikongsi dengan pembaca.
Di kalangan kami, ada teman yang mempunyai emak yang cukup awet muda. Malah awet muda emak si Nozi ini memang luar biasa. Ibunya biarpun menjangkau 56 tahun ketika itu, tetap langsing, bergetah dan memiliki susuk yang masih mantap.

Itu luarannya! Malah yang lebih mengagumkan kami apabila mendengar cerita setiap kali ibu Nozi membuat rawatan pap smear, mak cik yang sudah putus haid ini dipuji melambung oleh doktor. Khabarnya doktor pakar sakit puan begitu kagum dan takjub melihat kehebatan mak cik ini menjaga bahagian dalamnya. Rahim dan peranakannya dikatakan kemas, tidak kembang dan cantik terletak.

Wah kami yang perempuan dan semuanya bergelar ibu, sukar juga membayangkan… kemas, tidak kembang (ini kami fahamlah… ), yang mahal bila doktor menyebut cantik terletak! Apa lagi setiap kali ada peluang bertandang ke rumahnya (kebetulan dia hebat memasak dan kami pun sentiasa banyak alasan teringin makan itu dan ini), akan mengendeng bertanya rahsia dia menjaga diri luar dan dalam.
Jawapan mak cik ini cukup mudah. Dia mengamalkan memakan manjakani. Katanya manjakani memang menjadi ulaman dirinya setiap minggu. Bagus untuk memastikan peranakan rapat, tidak kembang atau mengalami keputihan yang berlebihan. Sebenarnya panjang berjela cerita mak cik ni. Tapi yg lawaknya kisah manjakani yg mencetuskan sesuatu yg tak diduga.

Tidak lama selepas ziarah sambil belajar itu, ada pula rakan kami yang kebetulan baru bersalin mencubanya. Hasilnya? Pada satu ziarah kami dengan mak cik ini, kawan saya itu bercerita, betapa sejak dia mengamalkan memakan manjakani, peranakannya berasa ketat semacam!

Tercengang kami mendengarnya! Hebat, tak sangka begitu sekali. Namun kawan saya ini mengeluh kerana rasa tidak selesa apabila dia kekeringan!
“Kau makan macam mana?” Tanya si mak cik.
“Oh, saya makan sehari sepaket. Beli kedai mamak manjakani tu lima paket tahan tiga hari kadang-kadang. Saya tumbuk leper buah manjakani. Kemudian masuk dalam periuk nasi biar lembut. Lepas tu saya telan manjakani yang dikepal bersama nasi. Murah aje manjakani tu… dalam 30 sen. Tu yang saya beli banyak!” Kawan saya yang sedang menyudu laksa lancar bercerita

“Masya-Allah!!! Kau hilang akal apa? Aku makan sikit-sikit! Itupun aku asah manjakani tu pada pasu, aku ambil serbuknya. Bukan telan sehari sepaket! Memanglah kering dan rapat habis! Silap-silap bercantum terus nanti kat situ!” Suara mak Nozi melangsing, kami sendiri terlopong dan kemudian ketawa terbahak-bahak! Kawan saya tadi hampir tersembur laksa yang dimakannya.

Kami yang mendengar penangan herba-herba dan rempah-ratus yang selama ini dicampakkan saja dalam belanga, terlopong! Tak sangka byk sungguh khasiat rempah ratus ni dalam kesihatan seharian. Kalau mahu dihimpunkan memang cukup panjang senarai herba serta rempah-ratus kita yang berkhasiat tinggi. Malah banyak di antaranya sudah diperakui oleh pengkaji dan juga bukti dari makmal sains.

Manjakani misalnya telah digunakan secara meluas sebagai bahan dalam pengubatan tradisional sejak berabad-abad lalu oleh orang-orang Arab, Parsi, India, Cina dan Melayu. Malahan ia dipercayai telah mula digunakan sejak 2725 SM oleh orang-orang Mesir Purba. Malah kajian menunjukkan Manjakani Mekah atau Manjakani Allepo yang berasal dari daerah Allepo di Syria adalah antara spesis yang terbaik. Ia terbentuk apabila daun-daun pokok yang dikenali sebagai quercus infectoria (nama saintifik) dihinggapi oleh sejenis spesies penyengat yang dikenali sebagai cynips tinctorial atau cynips gallaetinctoria. Keberkesanan manjakani ini telah lama terbukti terutama dalam merawat keputihan, sakit tekak, ulser dan masalah kulit.

Rahsia Manjakani
Awet Muda – Antioksida melambatkan proses penuaan sel.
Pencegahan Kencing Manis – Asid galik mengatasi kencing manis dan lelah.
Pencegahan barah payudara dan rahim – Antioksida manjakani mampu mencegah barah buah dada dan barah rahim.
Pencegahan bau yang tidak diingini – Manjakani dikatakan bersifat astringen, berupaya membasmi bakteria dan kuman yang mencetuskan bau kurang enak pada faraj.
Memulih otot dalaman faraj – Tannin pada manjakani khabarnya mampu menegangkan semula otot-otot dalam faraj dan sekali gus merapatkan bahagian yang longgar atau kendur.
Mengawal lendir dan lelehan faraj – Astringen berupaya menyerap lendir dan lelehan faraj.
Mengecutkan tisu-tisu – Astringen dikatakan berupaya mengecutkan semula tisu-tisu di dalam faraj terutamanya selepas bersalin.
Menegangkan dan mencantikkan kulit – Astringen dalam manjakani boleh mencantikkan kulit dan mencegah jerawat.


Hem, jadi macam mana? Cuba-cuba ingat semula apa agaknya makanan kesukaan anda? Dan, cuba jengah-jengah resipi makanan itu, mana tahu kalau-kalau selama ini anda anda sukar mengawal adrenalin anda… atau mood swing turun naik macam rollercoster? Entah-entah dalam hidangan anda ada yang terlebih atau ada yang terkurang herba atau rempah ratusnya! Apa-apapun bertanyalah pada yang berpengalaman. Jangan jadi macam teman saya yang satu itu. Terlebih telan manjakani sehingga dia berasa yang satu itu bagai tertutup katup!

Entry filed under: mase dEpaN. Tags: .

KKAA XII Kem Kaizen 09 Memoria Picz

14 Comments Add your own

  • 1. indiemusic  |  March 4, 2009 at 3:36 am

    heheh..thanks 4 da info….nnt leh ak gtaw kt sume mmber2 pompuan ak….hahahaa….

    http://indiemusic88.blogspot.com

    Reply
  • 2. ummulmursyida  |  March 5, 2009 at 6:22 am

    bagus bagus..
    silakan..
    ilmu ni weh..
    ehhe

    Reply
  • 3. Maiza  |  May 30, 2009 at 5:40 pm

    Memang iye apa yg dikatakan makcik tu… buktinyer memang nyata…

    saya dah amalkan meminum manjakani ni dari umur 18 tahun.. slalunyer nenek saya kasi pas mens… memang sikit2 ambik die, asah kat pasu atau lesung batu, ambil separuh letak kat dalam minuman dan yg separuh lagi buat cuci vagina pas siap2 mandi wajib dah abis mens…

    Buktinyer sampai skrg my hubby said, tetap power n mantaPPPPP!!!

    Reply
    • 4. mmsy87  |  June 29, 2010 at 1:31 am

      maiza
      Maaf kami sudah berpindah ke

      http://pulutkuning.wokeyh.com

      dan sebarang pertanyaan dan
      interaksi boleh dibuat di sana.

      Kami tidak lagi menyokong laman ini.
      terima kasih.

      Reply
  • 5. sephia  |  November 2, 2009 at 7:29 am

    SAYER MEMANG AMALKAN MAKAN MANJAKANI LEPAS SALIN ANAK 1.MEMANG SUAMI SAYE KATE SAMA MACAM TAK BRANAK AGI

    Reply
    • 6. mmsy87  |  June 29, 2010 at 1:31 am

      sephia
      Maaf kami sudah berpindah ke

      http://pulutkuning.wokeyh.com

      dan sebarang pertanyaan dan
      interaksi boleh dibuat di sana.

      Kami tidak lagi menyokong laman ini.
      terima kasih.

      Reply
  • 7. ~aku~  |  November 19, 2009 at 3:35 am

    camana nak dapatkan manjakani ni ye? dlm bentuk apa manjakani ni? manjakani ni sejenis batang kayu atau daun atau bunga ataupun buah?

    Reply
    • 8. mmsy87  |  June 29, 2010 at 1:30 am

      aku
      Maaf kami sudah berpindah ke

      http://pulutkuning.wokeyh.com

      dan sebarang pertanyaan dan
      interaksi boleh dibuat di sana.

      Kami tidak lagi menyokong laman ini.
      terima kasih.

      Reply
  • 9. AxyIdawani  |  February 25, 2010 at 3:00 pm

    Yup..mnjakani hrba terbaik untuk kesihatan pranakan dan rahim.nyata.

    Reply
    • 10. mmsy87  |  June 29, 2010 at 1:30 am

      axy
      Maaf kami sudah berpindah ke

      http://pulutkuning.wokeyh.com

      dan sebarang pertanyaan dan
      interaksi boleh dibuat di sana.

      Kami tidak lagi menyokong laman ini.
      terima kasih.

      Reply
  • 11. viah  |  April 17, 2010 at 1:47 am

    kalau manjakani tu tumbuk dengan lesung batu tak per ker,
    sebab viah buat mcm tu klu kikis kat pasu @ lesung batu..ntah bila nak ngu serbuk nyer, buah manjakani tu keras giler..bangun anak viah dr tdo..buat ms skrang viah tgh memprakikkan cuci vagina pakai manjakani..ok ker tak?
    utk pengetahuan viah ni dh 3 anak, rasa longgar jer klu bsama,
    suami x ckp sbb dia phm kot byk anak, p viah kena cari penyelesaian sdiri utk spuasan viah & suami

    Reply
    • 12. mmsy87  |  June 29, 2010 at 1:29 am

      viah
      Maaf kami sudah berpindah ke

      http://pulutkuning.wokeyh.com

      dan sebarang pertanyaan dan
      interaksi boleh dibuat di sana.

      Kami tidak lagi menyokong laman ini.
      terima kasih.

      Reply
  • 13. imfa  |  June 24, 2010 at 7:50 pm

    emmm…dlu prnh gak amalkn majakani nie tp d rebus hingga kembang pas2 minum air nye,mmg bkesan..nie ade petua baru nk cuba la mungkin lg senang x pyh nk rebus2 lg….hehe…

    Reply
    • 14. mmsy87  |  June 29, 2010 at 1:29 am

      Maaf kami sudah berpindah ke

      http://pulutkuning.wokeyh.com

      dan sebarang pertanyaan dan
      interaksi boleh dibuat di sana.

      Kami tidak lagi menyokong laman ini.
      terima kasih.

      Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categories


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: