.: Ayat-ayat Cinta :.

October 11, 2008 at 6:38 am 4 comments

Semalam 10 Oktober, jam 9 mlm..TV3 ade tayang satu cerita yang tajuk die Ayat-ayat Cinta..

Cerite ni sebenarnye dah lame kawan-kawan skolah ak suruh tgk…

Tp ak je buat xtau..Sebab xde sape provoke beria kat ak..Since TV3 dah tayang,ak pon amik peluang ni menonton..

Peh..Ak mampu melelehkan air mata bile tgk beberapa scene dalam cerita tu..Bile Aisha dengan murah hatinye membenarkan Fahri untuk menikahi Maria..Ade jugak dialog yang ak ingat ckit2..

Sape2 yang x tgk lagi,ak sangat sarankan korang tgk cerita ni..Cinta yang sangat Islamic.. Waduh.. Ini adalah kisah cinta.Tapi bukan cuma sekadar kisah cinta yang biasa. Ini tentang bagaimana menghadapi turun-naiknya persoalan hidup dengan cara Islam.Fahri bin Abdillah adalah pelajar Indonesia yang berusaha menggapai gelar masternya kat Al Ahzar. diselubungi dengan panas-debu Mesir.

bertahan dengan berbagai macam target dan kesederhanaan hidup. Bertahan dengan menjadi penerjemah buku-buku agama.Semua target dijalani Fahri dengan penuh antusiasme kecuali satu: menikah.

Kenapa?Sebab Fahri adalah laki-laki taat yang begitu ‘lurus’. Dia tidak mengenal aweks sebelum menikah.Dia kurang artikulatif saat berhadapan dengan mahluk bernama perempuan. Hanya ada sedikit perempuan yang dekat dengannya selama ini. Neneknya, Ibunya dan saudara perempuannya.After pindah ke Mesir membuat hal itu berubah.

Tersebutlah kisah Maria Girgis. Tetangga satu flat yang beragama Kristen Koptik tapi mengagumi Al Quran. Dan menganggumi Fahri. Kekaguman yang berubah menjadi cinta. Sayang cinta Maria hanya tercurah dalam diary saja.

Lalu ada Nurul. Anak seorang kyai terkenal yang juga mengeruk ilmu di Al Azhar.Sebenarnya Fahri menaruh hati pada gadis manis ini. Sayang Fahri yang hanya anak keturunan petani membuatnya tidak pernah menunjukkan rasa apa pun pada Nurul. Sementara Nurul pun menjadi ragu dan selalu tertanya-tanya.

Setelah itu ada Noura. Juga tetangga yang selalu diseksa Ayahnya sendiri. Fahri kesian habis dengan Noura dan ingin menolongnya. Sayang hanya kesian saja.Tidak lebih.Namun Noura yang mengharap lebih. Dan nantinya ini menjadi masalah besar ketika Noura menuduh Fahri memperkosanya.

Ingat lagi mase Noura tulis surat cinta kat Fahri, ayat die..”ak mahu menjadi yang halal bagi mu..’

Wallah..

Terakhir muncullah Aisha.Si mata indah yang ‘menyihir’ Fahri.Cantik abis la Aisha nih..Sejak sebuah kejadian di dalam bas, saat Fahri membela Islam dari tuduhan kolot dan kaku, Aisha jatuh cinta pada Fahri. Dan Fahri juga tidak bisa membohongi hatinya.

Akhirnya Fahri mengahwini Aisha..Yang mashuknya, Aisha tu yang pinang Fahri..Adei..Sume pompuan dalam citer ni suke kat Fahri..Sebab lelaki ni hatinye yang sangat baik..

ni ade pdf novel Ayat-ayat Cinta ak link kan..bace lah =)

Ayat-ayat Cinta pdf

Entry filed under: mase dEpaN. Tags: .

.: RAHSIA WANITA :. Raya 2008 – 2nd day

4 Comments Add your own

  • 1. mmsy87  |  October 13, 2008 at 11:00 am

    ak tengok review ko cam sedih da plak.. tapi ak dengar lagu rossa nyanyi da sedih dah.. camner nie wei..

    ak pun nak p belajar kat arab la..
    sume awek suke kat ak camnie.. eheh

    Reply
  • 2. ummulmursyida  |  October 13, 2008 at 11:44 am

    ak ade download cite die..
    da 4 kali ak tgk mat..
    incase ko nk,mintak saja..
    sedih mat..
    sgt sedih..

    Reply
  • 3. mmsy87  |  October 13, 2008 at 11:26 pm

    dvd rip ker wayang capture beb?

    Reply
  • 4. ummulmursyida  |  October 14, 2008 at 4:51 am

    dvd rip la..
    ape barang wayang capture..

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categories


%d bloggers like this: